برش لیزری فلزات بازتابنده

برش لیزری فلزات بازتابنده به دلیل آسیب احتمالی به سیستم لنز، با دقت خاصی انجام می شود. به همین دلیل، سیستم ها و تکنیک های ویژه ای توسعه یافته است که دقت برش را کاهش نمی دهد. این تکنیک ها کدامند؟

برش لیزری فلزات بازتابنده

شرکت های برش لیزر در عمل اغلب با فلزات بسیار بازتابنده مانند آلومینیوم برخورد می کنند. برش این فلزات نیازمند توجه ویژه و آماده سازی دستگاه برش لیزر است. به عبارت دیگر، به دلیل خاصیت بازتابندگی چنین فلزاتی، برش بی دقت یا عدم آماده سازی سطح متریال، ممکن است باعث آسیب به لنز لیزر شود. علاوه بر آلومینیوم، برش لیزری استنلس استیل که با پولیشکاری بیشتر پردازش شده نیز می تواند مشکل بزرگی باشد.

چرا برش با مشکلاتی روبرو است؟

دستگاه های برش لیزر CO2 بر اساس هدایت پرتو لیزر از طریق آینه ها و لنزها روی سطح کوچک ماده برش کار می کنند. از آنجایی که پرتو لیزر در واقع یک پرتو نور با قدرت بالا است، خاصیت بازتابندگی فلز می تواند باعث بازتاب پرتو لیزر شود. در این حالت، پرتو لیزر معکوس از طریق سر برش لیزر روی لنزها و سیستم آینه وارد شده و می تواند باعث آسیب شود.

برش لیزری فلزات بازتابنده می تواند مشکل ساز باشد

برای جلوگیری از بازتاب احتمالی پرتو لیزر، اقدامات مختلفی لازم است. فلز بازتابنده باید با لایه یا وسیله ای پوشانده شود که پرتو لیزر را جذب کند. این روش برش بر کیفیت و دقت برش تأثیری نمی گذارد و دستگاه برش لیزر از تخریب محافظت می شود.

علاوه بر پردازش ذکر شده، اکثر دستگاه های برش لیزر مدرن دارای یک سیستم خود محافظت داخلی هستند. این سیستم در صورت بازتاب پرتو لیزر، دستگاه برش لیزر را خاموش کرده و از این طریق از تخریب لنز جلوگیری می کند. کل سیستم بر اساس اصل اندازه گیری تابش، یعنی نظارت آن در هنگام برش کار می کند. با این حال، پیشرفت تکنولوژی باعث توسعه دستگاه های برش لیزری مقاوم در برابر چنین پدیده هایی شده است که این دستگاه ها لیزرهای فیبری هستند.

دستگاه برش لیزر فیبر

امروزه علاوه بر دستگاه های برش لیزر CO2 استاندارد، در زمینه برش لیزر فلزات نیز از لیزر فیبر استفاده می شود. فناوری لیزر فیبر یکی از آخرین تکنیک های برش است که عملکرد به مراتب بهتری نسبت به لیزرهای CO2 ارائه می دهد اما در برش لیزر فلزهای بازتابنده عمکرد ضعیفتری دارند.

دستگاه برش لیزر فلز – Bystar Fiber

لیزرهای فیبر از فیبرهای نوری برای هدایت پرتو لیزر استفاده می کنند، به جای اینکه از یک سیستم آینه پیچیده استفاده کنند. این نوع لیزر سریع ترین و مقرون به صرفه ترین جایگزین برای برش لیزری فلزات بازتابنده CO2 است.

علاوه بر دستگاه برش لیزر فیبر، تکنیک دیگری که برای فلزات بازتابنده استفاده می شود، برش واترجت است. دلیل اصلی این امر این است که لیزرهای فیبر در ضخامت فلز بیش از 5 میلی متر کارایی خود را از دست می دهند.

فهرست فلزات بازتابنده

این جدول لیستی از تمام فلزات بازتابنده و توصیه هایی برای برش آنها ارائه می دهد.

فلزضخامت (میلی متر)--تکنیک برش

آلومینیوم
تا 10
لیزر فیبر-CO2

10 – 15
لیزر CO2

بیش از 15
برش واترجت
برنج
تا 10
لیزر فیبر-CO2

10 – 15
لیزر CO2

بیش از 15
برش واترجت
مس
تا 10
لیزر فیبر-CO2

10 – 15
لیزر CO2

بیش از 15
برش واترجت
برنز
تا 10
لیزر فیبر-CO2

10 – 15
لیزر CO2

بیش از 15
برش واترجت
تیتانیوم
تا 8
لیزر CO2

بیش از 8
برش واترجت
نقره
تا 5
لیزر فیبر

بیش از 5
برش واترجت
طلا
تا 5
لیزر فیبر

بیش از 5
برش واترجت